Sociální sítě ovlivňují dětskou mluvu

Ilustrační foto: 123rf
středa 10. června 2015, 10:39 - Text: Kateřina černohorská

Sociální média, epidemie eboly nebo první světová válka. To je výčet jen několika záležitostí, které mají vliv na vyjadřování britských dětí. Na poznatek přišli odborníci z Oxfordské Univerzity.

Vědci analyzovali 120 tisíc povídek, které děti přihlásily do soutěže stanice BBC s názvem 500 words a díky analýze zjistili, že dětskou představivost ovlivňuje mnoho faktorů. Dětským „slovem roku“ je podle odborníků bezpochyby hashtag a oblíbeným symbolem je #, neboli křížek, který hashtag označuje. Výraz vstupuje do dětských slovníků, rozšiřuje se i jeho vyhledávání na Twitteru a dalších sociálních sítích.

„Jazyk se konstantě vyvíjí a mění. Děti jsou v této oblasti opravdovými inovátory. Nejzajímavější je, jak jsou schopné si slova přetvořit či dokonce vymyslet, aby jejich příběhy získaly na zajímavosti,“ vysvětlila Vineeta Guptová, která se na analýze dat podílela.

Další neologismy, objevující se v dětských slovnících, se podle odborníků rovněž většinou váží k mobilním technologiím. Děti často používaly například označení selfie, youtube, blog nebo Instagram.

Mladí autoři ovšem také demonstrovali zájem o dění v okolním světě, v příbězích tak reflektovali například situace na Ukrajině, v Sýrii i problematiku Malajských aerolinií. Dominujícím tématem bylo onemocnění ebola. Děti se ovšem nevyhýbaly ani tématům první světové války, například potopení parníku Lusitania v roce 1915.


Komentáře

Žádné komentáře

Pro vkládání komentářů je nutné se přihlásit/zaregistrovat.

Komentáře nevyjadřují stanovisko redakce ani vydavatele. Redakce diskusi nemoderuje, ale vyhrazuje si právo nevhodné komentáře smazat, případně zrušit registraci.