Recenze: Romeo a Julie

Romeo a Julie – Arkadiusz Orłowski a Yui Kyotani.
sobota 16. listopadu 2013, 16:59 - Text: Denisa Knausová

V pátek 15. listopadu se konala v Moravském divadle Olomouc premiéra baletu Romeo a Julie podle tragédie světoznámého renesančního dramatika Williama Shakespeara. Režii a choreografii baletní inscenace od ruského skladatele Sergeje Sergejeviče Prokofjeva měl na starosti umělecký šéf baletu Robert Balogh.

Na premiéře se v hlavní roli Julie Kapuletové představila japonská baletka Yui Kyotani, kterou alternuje Karolina Zarach. V roli Romea Monteka vystoupil polský tanečník Arkadiusz Orłowski, jehož bude střídat Patryk Mielewczyk. Zatančit ústřední milenecký pár byl nelehký úkol, musím proto oba protagonisty pochválit za skvěle odvedenou práci, i přesto, že mi občas pohyby Romea připadaly poněkud strnulé. Ač nerada, musím také podotknout, že scény, v nichž se objevovali Romeo a Julie ať už dohromady, nebo každý zvlášť, byly občas zbytečně dlouhé a natahované.

Ráda bych vyzdvihla roli Merkucia, kterou zatančil sympatický Michal Kováč. Ze všech rolí byla právě ta jeho nejuvolněnější a nejpřirozenější. Doprovázeje své pohyby pantomimickými gesty a výrazy tváře se pro mě stal nejzábavnější postavou. Také nesmím zapomenout na charismatického Iva Jambora v roli Tybalta, výbornou Jelenu Iliinu v roli Kapuletové, Irinu Laptevu v roli Montekové, a roztomilou Renátu Mrózkovou jako Juliinu chůvu.

Líbilo se mi jasné rozdělení rodin Kapuletových a Montekových podle barvy kostýmu. Kapuleti vystupovali v krásných rudozlatých róbách, díky čemuž vypadali nadřazeně vůči Montekům v modrobílých šatech. Pokud měl Roman Šolc, který vytvořil kostýmy pro inscenaci, záměr, aby Kapuleti v rudé vypadali vznešeně a upjatě a Montekové v modré oproti nim více uvolněně, pak se mu podařilo jej dokonale splnit, a tím mu skládám velkou poklonu. Za zmínku také stojí šaty Julie – titěrné bílé šatičky, na které občas oblékla nějaké více zdobené, krásně podtrhovaly a dokreslovaly něžnost, nevinnost a naivitu Julie.

Ze všech scén mě nejvíce zaujal ples v domě Kapuletů. Jeviště plné rudé a zlaté barvy, pyšných tváří, krásného tance a to vše doprovázené nádhernou Prokofjevovou hudbou bylo naprosto bez chyby. Chtěla bych pochválit i orchestr a dirigenta Tomáše Hanáka, který touto hudbou provázel celé představení.

Balet Romeo a Julie hodnotím jako povedený, proto mohu doporučit návštěvu jedné z repríz, které se konají v pátek 22. listopadu, poté v úterý 3. a v pondělí 16. prosince.

Autorka je studentkou České filologie a Divadelní vědy.