Připravenost učitelů na práci s jedinci se speciálními vzdělávacími potřebami v primárním a preprimárním vzdělávání
Katedra primární a preprimární pedagogiky Pedagogické fakulty Univerzity Palackého v Olomouci vzdělává pro svou budoucí profesi učitelky mateřských škol v akreditovaných oborech Učitelství pro mateřské školy (Bc.) a Předškolní pedagogika (Mgr.), dále učitelky 1. stupně základních škol v oboru Učitelství pro 1. stupeň ZŠ (Mgr.).
Vzhledem k tomu, že Katedra primární a preprimární pedagogiky (dále i KPP) prostřednictvím pedagogických praxíúzce spolupracuje i s jednotlivými mateřskými i základními školami v Olomouckém kraji, reagovala na problémy a nedostatky ve vzdělávání, které pociťovali ve své odbornosti jednotliví učitelé.
Řešit danou problematiku se podařilo prostřednictvím projektu ESF, jehož obsahem bylo zaměření se na potřebnost běžného vzdělávání žáků a dětí i v případě integrace a inkluze. Pedagogové by měli být vybaveni odbornými znalostmi a dovednostmi, které by pomáhaly eliminovat nežádoucí vlivy, které by se mohly vyskytnout v podobě bariér v rovném přístupu ve vzdělávání v současné společnosti. Z důvodů potřebnosti řešit danou problematiku byl přijat projekt pod názvem Rozvoj kompetencí učitelů se zaměřením na rovný přístup jedinců v primárním a preprimárním vzdělávání. Hlavní řešitelkou projektu je doc. PhDr. Eva Šmelová, Ph.D. z Katedry primární a preprimární pedagogiky a spoluřešitelský tým tvoří členové KPP i členové Katedry psychologie a patopsychologie, Katedry technické a informační výchovy i Ústavu speciálně pedagogických studií PdF UP v Olomouci.
Doba řešení projektu je od 1. 2. 2012 a datum ukončeníje 31. 12. 2014. Rozpočet projektu je celkem 4 916 709,88 Kč.
Cílem projektu je reagovat na specifické problémy regionu v oblasti preprimárního a primárního vzdělávání a zejména implementovat do vzdělávání inovativní přístupy v oblasti organizačních forem výuky a vyučovacích metod, podporujících rovný přístup ke vzdělávání, včetně tvorby individuálních vzdělávacích plánů s využitím ICT a e-learningových aplikací.
Dílčími cíli projektu byly např.:
· Provést a vyhodnotit analýzu vzdělávacích potřeb ve vybraných školách v regionu Olomouc. Na počátku projektu bylo formou dotazníkového šetření osloveno 75 učitelek z mateřských škol a 234 učitelů z 1. stupně základních škol v regionu Olomouc, kteří analyzovali vzdělávací potřeby na svých stupních vzdělávání.
· Na základě výsledků analýzy vzdělávacích potřeb vytvořit metodické a podpůrné materiály s využitím ICT aplikací a soubor didaktických pomůcek.
· Pro práci s podpůrnými vzdělávacími materiály realizovat krátkodobé kurzy, které měly připravit pedagogy na práci s cílovou skupinou.
Primární cílovou skupinu tvořili děti a žáci MŠ a ZŠ se speciálními vzdělávacími potřebami z Olomouckého kraje. Sekundární cílovou skupinu tvořili učitelé mateřských škol i 1. stupně základních škol. Celkem bylo podpořeno 200 osob (100 dětí předškolního věku, 100 žáků ml. školního věku). Sekundárně bylo podpořeno 40 pedagogů (20 učitelů MŠ a 20 učitelů ZŠ)
Učitelé byli vzděláváni prostřednictvím následujících krátkodobých kurzů:
· Muzikoterapie
· Taneční a pohybová terapie
· Percepční a diagnostický kurz
· Grafomotorický kurz
· Teoretické základy ve speciální pedagogice
· Problematika osob se specifickými poruchami učení
· Problematika osob s poruchou autistického spektra (Problematika osob s narušenou komunikační schopností)
· Problematika osob s poruchami chovánía ADHD
· Problematika osob nadaných a talentovaných
Výše uvedené vzdělávací kurzy vyšly z potřeb učitelů v Olomouckém regionu. Má-li docházet k naplňování záměrů(zajistit rovné příležitosti dětí a žáků, včetně žáků se speciálními vzdělávacími potřebami) a odstraňování zjištěných nedostatků, je nezbytné na požadavky společnosti reagovat zejména v rámci profesního rozvoje vzdělávání pedagogů. Na aktuální problémy zajišťování vzdělávání dětí a žáků a zejména rovný přístup k žákům se speciálními vzdělávacími potřebami, lze dosáhnout pouze tehdy, pokud učitelé budou vybaveni příslušnými profesními kompetencemi v oblasti integrace a inkluze.
V rámci projektu se učitelé vzdělávali prostřednictvím krátkodobých kurzů, které velice oceňovali, a při evaluaci kurzů vyšlo najevo, že potřebné metodické postupy i získané materiály ověřují ve svých institucích s dětmi a žáky. Řešitelský tým zároveň připravuje i metodický materiál pro práci s didaktickými pomůckami pro účastníky kurzů i odbornou publikaci.
Ze zájmu učitelů vyplynulo, že mají i nadále zájem o vzdělávací kurzy, které budou dále realizovány v rámci udržitelnosti projektu v regionu Olomoucka.
Za řešitelský tým:
PhDr. Martina Fasnerová, Ph.D.
Katedra primární a preprimární pedagogiky PdF UP v Olomouci
Žižkovo nám. 5
779 00 Olomouc
e-mail: martina.fasnerova@upol.cz
Pro vkládání komentářů je nutné se přihlásit/zaregistrovat.
Komentáře nevyjadřují stanovisko redakce ani vydavatele. Redakce diskusi nemoderuje, ale vyhrazuje si právo nevhodné komentáře smazat, případně zrušit registraci.