Pod kapotou: údržba univerzitního informačního systému začala
Do dvou etap letos rozdělilo Centrum výpočetní techniky každoroční pravidelnou údržbu univerzitního informačního systému. Úvodní dvoudenní fáze začíná právě dnes, druhá odstartuje příští pondělí a potrvá celý týden. Výpadky sítě a omezení jednotlivých služeb lze očekávat v řádu minut až hodin.
„Jde o činnosti, které lze přirovnat k údržbě auta pod jeho kapotou. Běžný uživatel je neuvidí a nepozná, že se musí něco výrazně změnit nebo upravit,“ přirovnal plánovanou odstávku k servisní údržbě aut ředitel Centra výpočetní techniky David Skoupil.
Dnes a zítra
První odstávky zasáhnou průběžně celou metropolitní síť univerzity a ovlivní provoz všech součástí univerzitního informačního systému. Pondělní a úterní údržba se zaměří především na konfiguraci a aktualizace aktivních síťových prvků „Bude narušena internetová konektivita a většina služeb a částí metropolitní sítě nebude fungovat. Výpadky postihnou například propojení mezi datovými centry, webové stránky nebo elektronickou poštu. Výpadky se dotknou také databází a serverů univerzitní menzy nebo knihovny,“ upřesnil Skoupil.
Nefunkčnost jednotlivých systémů se podle něj projeví pouze průběžně. „Neznamená to, že by po dva dny nefungovalo vůbec nic. Půjde o výpadky v řádu desítek minut až jednotek hodin,“ ujistil Skoupil.
Příští týden
V týdnu od 3. do 7. srpna už bude internetové připojení zajištěno a pracovníci centra se zaměří na úpravu a údržbu vybraných částí univerzitního informačního systému. „Budeme především aktualizovat univerzitní databáze a upravovat konfigurace serverů. Odstávky servisního týdne se dotknou veškerých aplikací na portále UP, jako je studijní agenda STAG, osobní bibliografická databáze OBD nebo cestovní příkazy,“ vysvětlil Skoupil.
Informace o plánovaných výpadcích služeb informačních technologií byly umístěny v dubnu na stránkách univerzitního portálu. V průběhu následujících dnů budou doplňovány o aktualizace při odstavení konkrétních systémů ZDE. O aktuální situaci bude Centrum výpočetní techniky průběžně informovat také na nově založeném twitterovém účtu ZDE.
V zájmu uživatelů i systému
K rozdělení letošní servisní údržby univerzitního informačního systému na dvě etapy vedla především snaha o maximální vstřícnost vůči univerzitním zaměstnancům. „Rozdělení na dny výpadků síťového připojení a týden úprav informačních systémů umožní, aby byl jejich dopad pro uživatele co nejmenší,“ zdůraznil Skoupil.
Řízená odstávka univerzitního informačního systému probíhá každoročně v zájmu zajištění údržby, bezpečnosti i dalšího rozvoje stávající infrastruktury informačních technologií. „Některé činnosti nelze provádět za běžného provozu celé sítě. Je to podobné, jako když nedáte auto do servisu – v prvním nebo ve druhém roce se nestane nic a pak se vám zadře motor nebo upadne kolo,“ dodal s úsměvnou nadsázkou Skoupil.
Pro vkládání komentářů je nutné se přihlásit/zaregistrovat.
Komentáře nevyjadřují stanovisko redakce ani vydavatele. Redakce diskusi nemoderuje, ale vyhrazuje si právo nevhodné komentáře smazat, případně zrušit registraci.