Počítačové hry nemusí být ztrátou času

Michaela Buchtová: Holky a hry. Přednáška na náměstí.
Foto: Martin Višňa
středa 16. dubna 2014, 07:22 - Text: Martin Višňa

O mýtech spojených s hraním digitálních her se hovořilo ve včerejším Science Café, jehož hostem byla doktorandka Ústavu informačních studií a knihovnictví Univerzity Karlovy Michaela Buchtová. Odehrávalo se v improvizovaném kině RWE na Horním náměstí, které je součástí AFO.

Holky a hry, tak zněl jednoduchý, ale nakonec trochu zavádějící název přednášky, která začala očekávatelnou otázkou: Kdo hraje více, kluci, nebo holky? Podle nedávných výzkumů stále kluci, respektive muži, ale zástupkyně něžnějšího pohlaví je dohánějí, zejména na mobilních telefonech.

Edukační potenciál

„Výzkumy také zjistily, že zatímco chlapci jsou při výběru her stereotypnější a drží se zejména akčního žánru, dívky si tolik nevybírají a hrají spíše simulace a více edukačních her,“ uvedla Buchtová, podle níž nejsou počítačové a další digitální hry úplně ztrátou času.

„Různé simulátory jsou zajímavé pro oblast vzdělávání, protože vyžadují určitou dávku kreativity a logického myšlení. Například hru Sims, která je brána jako taková spíš holčičí příběhová hra, využívají ve Spojených státech při výuce sociálních věd. Logicky náročná hra Portal, kde se hráč pohybuje ve virtuálním světě, se zase používá v hodinách fyziky. Zajímavý je také žánr fantasy, u kterého sice dokážou lidé strávit velkou část života, ale opět potřebují jistou kreativitu a fantazii,“ vysvětlila doktorandka, jež se také na vývoji vzdělávacích her a aplikací podílí a některé z nich během přednášky představila.

Přínos sociálních sítí

Řeč přišla i na témata, jako je agresivita podněcovaná hrami, riziko vzniku obezity při dlouhodobém hraní anebo například srovnání s častým sledováním televize. Debata se strhla při zmínce o sociálních sítích, kdy je někteří z návštěvníků hájili jako nástroj umožňující snazší sdílení problémů a emocí, zatímco jiní v tom naopak viděli možný problém pro komunikaci z očí do očí a pro psychický vývoj.

„Nejsem zastáncem toho, že bychom všichni měli hrát a chatovat, ale tyto možnosti mají také svůj přínos, umožňují uživatelům otevřít v sobě něco, co dosud neotevřeli, a tak jim pomoci,“ komentovala Buchtová.

Denně Science Café u radnice

Povídání o mýtech souvisejících s hraním her a o možném využití her ve vzdělávání si nenechalo ujít na čtyřicet posluchačů. Science Café zároveň zahájilo sérii vědeckých kaváren pořádaných v RWE kině u olomoucké radnice v rámci programu festivalu Academia Film Olomouc.

Dnešním tématem bude Modulární kontejnerová architektura, zítra budou návštěvníci s Guntherem Kletetschkou hledat meteorit, v pátek se budou probírat milníky kosmologie. Sobotní Science Café se bude zabývat záhadami a souvislostmi makrokosmu a mikrokosmu a sérii v neděli završí vědecký pohled na soužití lidí s domácími mazlíčky. Přednášky začínají vždy v 16 hodin. 


Komentáře

Žádné komentáře

Pro vkládání komentářů je nutné se přihlásit/zaregistrovat.

Komentáře nevyjadřují stanovisko redakce ani vydavatele. Redakce diskusi nemoderuje, ale vyhrazuje si právo nevhodné komentáře smazat, případně zrušit registraci.