Modré stíny by se z větší části měly natáčet v Olomouci

Jan Kadlec, režisér Viktor Tauš, Michal Propper a kancléř Rostislav Hladký (zleva) ve slavnostním sále.
Foto: Pavel Konečný
sobota 14. února 2015, 11:20 - Text: Pavel Konečný

Na konci května se začne natáčet detektivka Michala Sýkory Modré stíny. Příběh popisuje korupci na univerzitě a volně naváže na nedávno odvysílaný Případ pro exorcistu. Zůstane v ní většina herců, kteří se budou znovu řídit scénářem Petra Jarchovského, jen na place je místo Jana Hřebejka je bude dirigovat režisér Viktor Tauš.

Skvělé! Úúúžasné! Fantastické! Takové byly nejčastější komentující výkřiky Viktora Tauše při pátečních obhlídkách. Po univerzitě jej doprovázel architekt Jan Kadlec a lokační Michal Propper. Dojímal jej Konvikt, rozplýval se ve slavnostním sále rektorátu a nadchla jej dostavba Teoretických ústavů.

„Tak tady u toho stolu se to stalo? Tady stříkala ta krev?“ zeptal se Tauš Sýkory v jeho pracovně. „Ano, tady. K radosti mého kolegy,“ navázal na žertovný tón Sýkora, když se při obhlídkách nečekaně setkali. „Hmm, pěkný, ale malý,“ dodal Kadlec, který se rozhlížel po kanceláři. Vyfotil si několik pohledů od okna, od dveří a pokrčil rameny. „Sedm lidí tady nedostanu. Jsou tam dva forenzní technici a pět policajtů,“ dodal Tauš a šli dál, aby prošmejdili celý Konvikt. Kapli, restauraci, učebny, pracovny, parkán i Richterovu knihovnu.

„Tady by to šlo…“ konstatoval Tauš s dávkou nadšení.

„A co?“ otázala se knihovnice.

„Tady se stane vražda!“  

Taušovi vyhovoval malý rozměr knihovny, takže by z ní mohla být pracovna docenta Chalupy i průhled do atria.

Obhlídky, základ stvoření světa

Všichni tři neustále pobíhají, rozhlížejí se, zvedají hlavy, někam ukazují, fotografují a živě spolu diskutují. Tauš s Kadlecem pořád o někom mluví – nejčastěji to jsou jména Chalupa a Jonáš. Hlavní postavy příběhu. A způsob, jakým o nich mluví, dává tušit, že už si je dávno zhmotnili.

„Hele, von přijde vodsuď, a to je to perfektní, že máš dva pohledy sem i sem. Ten stůl přestavíme, aby byl dominantní, a z téhle místnosti uděláme sekretariát,“ popisoval Kadlec.

„Kam vedou ty dveře?“ zeptal se Tauš.

„Na chodbu,“ odpověděl mu kancléř Rostislav Hladký. To už skupinka dorazila na rektorát a v hlavách tvůrců ožíval prázdný zasedací sál. Zapadal do příběhu. Malá zasedačka, kde mívá porady vedení univerzity, se podle všeho ve filmu změní v sekretariát. Tauš vytáhne mobil s aplikací, která mu ukazuje dráhu slunce na obloze a jak bude svítit do oken. „Tady to bude od dvou do čtyř, to je supr.“

Sýkora se v jednu chvíli podivil, že jsou na obhlídky jen tři. „S Hřebejkem tehdy přijela tři auta lidí,“ řekl směrem ke Kadlecovi. „To ještě přijde. My si musíme prvně stvořit ten svět, vyskládat fotky a potom přijedeme plní,“ odpověděl mu. Teprve v dalším kole obhlídek dorazí do Olomouce také technici a kameraman.

Genius loci

„Rozumíš, nemá smysl točit v četnickým paláci a vydávat ho za Konvikt, nebo ve vojenský nemocnici a vydávat ji za olomouckou,“ nabádal Kadlec Tauše. Ten potvrdil, že na rozdíl od Případu pro exorcistu by chtěl většinu obrazů natočit v Olomouci.

„Tady kdyby šel, v siluetě, to by byla pecka,“ rozplýval se Tauš už moderní budově Teoretických ústavů lékařské fakulty. Právě tam chtějí tvůrci umístit hned několik prostředí – včetně redakce.

„Potřebujeme něco s balkonem,“ zamyslel se Kadlec. Našli ho v Ústavu mikrobiologie, na konci chodby v knihovně. A vyhovoval dokonale. „A máme Mittnerovu kancelář!“ zvolal Tauš a už uvažoval, co vše v ní bude stát a kde. Lokační Propper fotí a fotí a dělá si poznámky.

Čtyři díly štafety

Modré stíny budou mít čtyři díly. Výtky Olomoučanů, jimž se nelíbilo, že Hřebejk udělal z jejich města vidlákov, Tauš zaregistroval. „Koně jezdí i v Praze. A ten kotoučový magnetofon je dodneška nejbezpečnější systém, jak nahrávat výpovědi, aniž by šly elektronicky manipulovat,“ podotkl režisér.

Už teď ví, že má k dispozici 52 natáčecích dnů. Kolik z nich stráví štáb v Olomouci, ještě přesně neví. Zato ví, kdo bude hrát kvestora Jonáše. „Bude to Martin Huba. Došli jsme k tomu, že takovou grácii a osobnost v tom daném věku u nás nenese s sebou nikdo jiný než Martin Huba. Šlo taky o to ho přesvědčit, najít volný čas a přesvědčit televizi, aby ho zaplatila,“ vysvětlil Tauš.

Naopak docenta Chalupu ještě definitivně rozhodnutého nemá. „Ale hlavní skupinu policistů přebíráme po Honzovi Hřebejkovi, nicméně do toho týmu přichází jako novej detektiv Baran, kterého bude hrát David Novotný a Lukáše Termera bude hrát Martin Pechlát. To jsem rád,“ naznačil Tauš.

Předávání režisérské štafety si vymyslel scénárista Petr Jarchovský. Třetí sérii má točit Jan Prušinovský, ale kvůli termínové kolizi se jí možná znovu ujme Hřebejk. 


Komentáře

Žádné komentáře

Pro vkládání komentářů je nutné se přihlásit/zaregistrovat.

Komentáře nevyjadřují stanovisko redakce ani vydavatele. Redakce diskusi nemoderuje, ale vyhrazuje si právo nevhodné komentáře smazat, případně zrušit registraci.