LALA aneb studenti lingvistiky v zahraničí

Studentky a profesor Scolari v Barceloně.
Foto: KOL
pátek 2. srpna 2013, 12:53 - Text: Katedra obecné lingvistiky (PR)

Projekt Lingvistická a lexikostatistická analýza ve spolupráci lingvistiky, matematiky, biologie a psychologie, který je v současné době realizován na Katedře obecné lingvistiky FF UP, umožňuje stávající lexikostatistický výzkum katedry provázat se zahraničními trendy. Členové projektového týmu jsou zapojováni do výzkumu probíhajícího na předních zahraničních pracovištích.

„Do projektu jsou zapojeni i studenti, kteří se tak stávají součástí výzkumného týmu,“ zdůrazňuje vedoucí KOL Dan Faltýnek. Projekt vytváří vědeckou síť zaměřenou na užití lexikostatistických metod, a umožňuje tak těsné propojení exaktních přírodovědných oborů s tradičními filologickými obory.

Během roku, kdy projekt běží, se uskutečnila řada stáží na zahraničních pracovištích, při nichž členové týmu a studenti získali zkušenosti a kvalifikaci pro přímé zapojení do nejaktuálnějších badatelských aktivit zaměřených na lingvistickou a lexikostatistickou analýzu. Členové týmu i se studenty navštěvují zahraniční osobnosti zejména z oblasti matematické lingvistiky, biosémiotiky a psycholingvistiky.

Náplň i tematické zaměření stáží jsou různorodé. Doposud realizované konzultace se zahraničními odborníky byly zaměřeny buď na specializovanou problematiku, např. na možnosti aplikace metod kvantitativní lingvistiky při určování autorství a žánrové analýze, nebo byly realizovány stáže se zaměřením širším, např. na oblast metodologie výzkumu dětské řeči, sémiotiky či kvantitativních metod kritické analýzy diskurzu. Vědečtí pracovníci i studenti na stáži v Kapodistrian University of Athens měli možnost se seznámit se softwarem WordSmith Tools, který umožňuje automatickou kvantitativní analýzu textů, např. frekvenční seznamy, klíčová slova, indexy slovního bohatství.

Studenti zabývající se sémiotikou také využili možnost vycestovat do zahraničí ve skupině. Ivana Varjassyová přiznává, že i tak bylo potřeba se na konzultace s prof. Scolarim důkladně připravit a přečíst několik jeho článků a kriticky na ně reagovat. Alena Zaoralová zase pobaveně vypráví, jak jejich výprava, kde bylo sedm slečen a jeden muž, přitahovala pohledy kolemjdoucích: „I pan profesor Scolari si nás dobíral v tom smyslu, že to vypadá, že se v České republice o sémiotiku zajímají jenom ženy.“

Anna Kadlecová ocenila, že mohla jet do Heidelbergu za svou konzultantkou opakovaně: „Při první návštěvě jsem s dr. Schmiedtovou probrala konkrétní otázky přípravy psycholingvistického experimentu. Při druhé návštěvě mi dr. Schmiedtová pomáhala jednak se statistickým popisem a uspořádáním výsledků experimentu a také s jejich první interpretací. Doporučila mi pro další práci v Olomouci kontaktovat statistika-odborníka, který bude schopen udělat komplexní datový model.“

Radka Julínková, která byla v Heidelbergu společně s Annou, upozorňuje na to, že tato stáž ve srovnání se stážemi typu Erasmus, je velmi odlišná: „Byla jsem na Erasmu na dva semestry, Erasmus jsem vnímala jako rozvoj dovednosti komunikovat v cizím jazyce a možnost posbírat zkušenosti, které se náhodně naskytnou. Neměla jsem žádné odborné zaměření. V rámci tohoto projektu jsem do Heidelbergu jela s konkrétním tématem, s konkrétním výzkumným záměrem. Byla to vynikající zkušenost.“

„Jsem ráda, že jsou si studenti vědomi toho, že zahraniční stáž tohoto typu je pro ně výborná příležitost, a že této možnosti plně využívají,“ svěřuje se hlavní řešitelka projektu Martina Benešová. Například Miroslav Kubát přiznává, že účast na krátkodobé stáži v Athénách u prof. Mikrose měla pro jeho budoucí výzkum zásadní přínos pro výběr vhodných kvantitativních metod a jejich aplikaci. O jeho dvouměsíční stáži v Trevíru, kde konzultoval s prof. Köhlerem, poznamenává: „Jenom se mi potvrdilo, že komentáře a zpětná vazba významného zahraničního odborníka jsou neocenitelným přínosem, který nelze nahradit sebevětším množstvím přečtené literatury.“

Projekt Lingvistická a lexikostatistická analýza ve spolupráci lingvistiky, matematiky, biologie a psychologie je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky, reg. č.: CZ.1.07/2.3.00/20.0161.


Komentáře

Žádné komentáře

Pro vkládání komentářů je nutné se přihlásit/zaregistrovat.

Komentáře nevyjadřují stanovisko redakce ani vydavatele. Redakce diskusi nemoderuje, ale vyhrazuje si právo nevhodné komentáře smazat, případně zrušit registraci.