Konference Metody a formy práce ve výuce mateřského jazyka
Dne 22. května 2014 se v prostorách Katedry českého jazyka a literatury PdF UP uskutečnila mezinárodní vědecká konference na téma Metody a formy práce ve výuce mateřského jazyka. Konference má dlouholetou tradici a každoročně se jí účastní odborníci z České republiky, Slovenska, Polska, Slovinska a dalších zemí.
Úvodního slova se ujala vedoucí katedry KČJL PdF UP Jana Sladová a proděkanka pro organizaci, rozvoj a celoživotní vzdělávání PdF UP Hana Marešová. Poté následovalo dopolední jednání v sekci, které otevřela Radana Metelková Svobodová z Ostravské univerzity příspěvkem K formování čtenářské gramotnosti žáků mladšího školního věku při výuce mateřštiny. Tematicky navázaly Melita Zemljak Jontes a Simona Pulko ze Slovinska, které přednesly příspěvky o sociálních kategoriích v literárních textech. S příspěvkem Udělejme si sbírku při češtině seznámila posluchače Simona Pišlová z Univerzity Karlovy v Praze. Následně Ivana Gejgušová z Ostravské univerzity představila příspěvek na téma Čtenářská biografie v profesní přípravě učitelů českého jazyka. Prezentace Mileny Öbrink Hobzové, působící na Cyrilometodějské fakultě naší univerzity, seznámila účastníky konference s názory imigrantů v ČR a ve Švédsku na jazykové vzdělávání. Poslední dva příspěvky, které zazněly na závěr dopolední sekce, se týkaly didaktiky literární výchovy. Profesor Jože Lipnik ze Slovinska vystoupil s příspěvkem Cizy litetarny texti davat v dvuch jazykach a Ondřej Hník z Univerzity Karlovy v Praze referoval o tématu K uměleckoexpresivnímu pojetí literární výchovy.
V odpoledním jednání byly rovněž předneseny příspěvky zaměřené jak na didaktiku mateřského jazyka, tak didaktiku literární výchovy. Jako první vystoupila Alena Mašláňová ze SŠs Sigmundova v Lutíně s příspěvkem Když se řekne šábr. Účastníci se také dozvěděli o aktuálním projektu Literacy v příspěvku předneseném Kamilou Balharovou ze ZŠ Táborská v Brně. Dále vystoupili dva pražští odborníci – Štěpánka Klumparová s příspěvkem Didaktický potenciál textu a jeho využití při plánování výuky hodin literatury a Ondřej Hausenblas s prezentací na téma Rozvíjení čtenářské odezvy ve vývojovém kontinuu žáka. Následoval příspěvek od Jarmily Sulovské, informující o vybraných titulech knih pro děti s tematikou handicapu. Konferenci uzavřely dva příspěvky o plánovaných disertačních a diplomových pracích, a to prezentace na téma Možnosti přístupů k socialisticko‑realistické poezii ve středoškolské praxi Jany Königsmarkové a příspěvek Jakuba Marvana Tvorba slovníku regionálních autorů literatury pro děti a mládež.
Mnoho prezentovaných témat vyvolalo zajímavé a podnětné diskuse, které se mohou stát inspirací a zdrojem informací jak pro pedagogickou, tak vědeckou činnost. Všechny příspěvky vyjdou v recenzovaném elektronickém časopise JAZYK – LITERATURA – KOMUNIKACE, připravovaném pracovníky KČJL PdF UP v Olomouci. Časopis pravidelně nabízí publikační možnosti pro širší odbornou veřejnost.
Všem zúčastněným děkujeme a budeme se těšit na další ročník.
Michaela Dostálová
Katedra českého jazyka a literatury PdF UP
Pro vkládání komentářů je nutné se přihlásit/zaregistrovat.
Komentáře nevyjadřují stanovisko redakce ani vydavatele. Redakce diskusi nemoderuje, ale vyhrazuje si právo nevhodné komentáře smazat, případně zrušit registraci.