Konference ICT ve vzdělávání

pátek 30. listopadu 2012, 18:21 - Text: INZERCE (Publicita)

Ve dnech 7.–8. listopadu 2012 se v prostorách olomouckého Konviktu – Uměleckého centra Univerzity Palackého uskutečnila mezinárodní vědecká konference s názvem ICT ve vzdělávání, která byla závěrečným vyústěním 3letého evropského projektu Kurzy ICT ve výuce pro pedagogické pracovníky (reg. č. CZ.1.07/1.3.00/14.0011, řešitel Univerzita Palackého), pořádaná Pedagogickou fakultou Univerzity Palackého v Olomouci (PdF UP). Pozvání na konferenci přijala řada pedagogických pracovníků, odborných akademických i vědeckých pracovníků a profesionálů z oblasti ICT z celé České republiky i ze zahraničí.

V úvodu se slova ujali hlavní koordinátor projektu a organizátor konference, Hana Marešová, proděkanka pro studijní záležitosti a celoživotní vzdělávání PdF UP, dále pak děkanka PdF UP, Libuše Ludíková, náměstek primátora města Olomouce, Jan Holpuch, v zastoupení náměstka hejtmana Olomouckého kraje Karel Goš, vedoucí oddělení krajského vzdělávání, a také Pavel Michalík, ředitel Sigmundovy střední školy strojírenské, Lutín, která je partnerem UP v rámci uvedeného projektu.

První den konference byl zahájen plenárním jednáním, poté následovala jednání v sekcích a praktické workshopy, na které se účastníci mohli dle svého zájmu přihlásit. Středeční jednání v plénu věnované aktuálním tématům ICT ve vzdělávání otevřel Ondřej Neumajer z Karlovy Univerzity v Praze svou Zprávou o stavu ICT ve školách, následovala Michaela Vráželová ze sdružení OK4EU Olomouckého kraje, která přednesla příspěvek s názvem Strategie EU 2020 a evropské projekty v oblasti ICT.  První část zakončila Lucie Laitlová z Domu zahraničních služeb v Praze s tématem eTwinning a European Schoolnet.

Po krátké přestávce na občerstvení následovala druhá část jednání v plénu, na které byly rovněž předneseny tři příspěvky. Jako první vystoupil Bořivoj Brdička z Karlovy Univerzity v Praze, jenž se zaměřil na oblast Online osobního růstu učitele, Daniel Franc ze společnosti Google User Group Česká republika poté seznámil posluchače s Generací sociálních sítí a vzděláváním.  Poslední příspěvek, který zazněl na závěr plenárního jednání, se týkal tématu E-bezpečí – rizika virtuální komunikace, jež představil za Centrum PRVok a tým E-bezpečí Katedry českého jazyka a literatury Pedagogické Univerzity Palackého Kamil Kopecký.

Odpolední jednání pokračovalo v tematických sekcích. První byla zaměřena na Využití ICT v jednotlivých předmětech, druhá na Projekty škol v oblasti ICT. V první sekci zazněl např. příspěvek Collection of Patterns for Teaching Informatics at Secondary School od Bernharda Standla z Vídeňské univerzity v Rakousku.

Účastníci se také mohli dozvědět, jak se stát technologicky „vybavenými“ učiteli anglického jazyka v prezentaci Anny Carbové z Jihočeské univerzity v Českých Budějovicích – How to Become a Technology Friendly English Teacher: Discovering the Background of Role Model Teachers. Anglickému jazyku se věnovala v následujícím příspěvku Tvorba interaktívnych učebných pomôcok vo vyučovacom predmete anglický jazyk na 1. stupni ZŠ také Erika Franková z Prešovské univerzity na Slovensku či Světlana Obenausová z Univerzity Palackého, jež představila téma ICT a Web 2.0 pro učitele angličtiny. Nejen pro ty, kteří se zajímají o výběr nejlepší interaktivní tabule, vystoupili Vladimír Nový s Janou Vejvodovou ze Západočeské univerzity v Plzni s příspěvkem Která je ta nejlepší aneb k výběru interaktivní tabule. V sekci zaměřené na projekty škol v oblasti ICT například vystoupil Pavel Pešat z Technické univerzity v Liberci s tématem Metoda P-Scale v hodnocení žáků se speciálními vzdělávacími potřebami, nebo Miroslav Meier taktéž z Technické univerzity v Liberci, jenž prezentoval E-learning a univerzitní vzdělávání. Zajímavé projekty z oblasti základního školství prezentoval také Libor Kubeš, který představil časopis ICT koordinátor vydávaný Základní školou Stupkova či software PC kontrol, využívaný na téže škole pro kontrolu práce žáků na počítačích, z oblasti středoškolské to byl Petr Němec z Obchodní akademie v Olomouci s příspěvkem Online zápisky z hodin v systému Posterous.com.

První den konference byl slavnostně ukončen křtem knihy autorů J. Zounka a P. Sudického s názvem E-learning: učení (se) s online technologiemi (2012) a knihy M. Klementa, M. Chrásky, J. Dostála a H. Marešové E-learning: elektronické studijní opory a jejich hodnocení (2012). Pro všechny byl poté přichystán bohatý večerní raut s doprovodem jazzové kapely Blue Canisters.

Druhý den konference byl opět zahájen plenárním jednáním s tématem ICT ve vzdělávání – možné směry vývoje. Jiří Zounek z Masarykovy univerzity v Brně přednesl příspěvek s názvem Vnímání ICT žáky a studenty jako důležitý faktor pro rozvoj e-learningu, následoval Tomáš Pitner taktéž z Masarykovy univerzity v Brně s tématem Web 2.0 ve vzdělávání, nakonec vystoupila Zuzana Součková, nezávislý profesionál z oblasti online médií z Brna, jež představila Multiuživatelské virtuální prostředí ve vzdělávání:

 V poslední části konference následovaly opět tematické workshopy. Workshop Rizika virtuální komunikace vedli Kamil Kopecký z Centra Prvok a týmu E-bezpečí společně s Martinem Kožíškem ze společnosti Seznam.cz a Denisem Gibadulinem ze společnosti Google ČR. Současně s tímto workshopem probíhal další s názvem Multiuživatelské virtuální prostředí Second Life ve vzdělávání, který se odehrál pod vedením Zuzany Součkové a účastníci se v něm setkali v multiuživatelském virtuálním prostředí Second Life.

Konferenci uzavřely dva závěrečné workshopy – první z nich věnoval Jiří Zounek tématu Mahara – učební prostředí orientované na studenta, druhý, kterým provedla Světlana Obenausová, se týkal využití ICT ve výuce anglického jazyka.

Samotný závěr konference byl věnován zhodnocení obou konferenčních dnů, výstupům z konference a rozloučení se s účastníky. Mnoho prezentovaných příspěvků vyvolalo zajímavé a podnětné diskuse, které se tak mohly stát inspiracemi a zdroji informací jak pro pedagogickou, tak vědeckou činnost. Elektronické materiály z konference jsou k dispozici na této stránce: http://kurzyict.upol.cz/konference/ , foto- a videogalerie na tomto odkaze: http://kurzyict.upol.cz/ v sekci Publicita, tištěný sborník z konference s příspěvky zaměřenými na tématiku ICT ve vzdělávání by měl vyjít do konce roku 2012. 

Všem zúčastněným velmi děkujeme a při další příležitosti se těšíme na shledanou.

Lukáš Hejsek


Komentáře

Žádné komentáře

Pro vkládání komentářů je nutné se přihlásit/zaregistrovat.

Komentáře nevyjadřují stanovisko redakce ani vydavatele. Redakce diskusi nemoderuje, ale vyhrazuje si právo nevhodné komentáře smazat, případně zrušit registraci.