Kaleidoskop pro Richarda Dawkinse a pět filmů
Sobotní večer patřil na festivalu Academia Film Olomouc (AFO) předávání cen. Večerní ceremoniál svým osobitým způsobem moderoval Tomáš Hanák, hlavní nefilmovou cenu získal Richard Dawkins.
„Dnešní večer, dnešní ceremony nemá nic společného s reprodukcí peněz,“ řekl úvodem Hanák, který vtipkoval až do úplného konce, kdy těkajícího ředitele festivalu Matěje Dostálka vlastníma ruka uzemnil. Chytil jej za kotníky.
Krasohled jako symbol vědy
Hned první udělená cena nebyla ale spojena s filmem. Cenu za osobní přínos popularizaci vědy. „Tu to cenu předá, kdo jiný, když zkratku ú, pé – jú, pí vidíme na každém rohu, než rektor pan Jaroslav Miller,“ pozval Hanák na podium rektora. Ten zalitoval, že mu zakázali projev v angličtině. „Jako historik mám rád tradice, fantastické kuriozity a staré příběhy. Academia Film Olomouc to všechno má. Před padesáti lety jsme měli jednu kameru a spoustu nadšenců. Za padesát let se stal největším evropským festivalem akademických dokumentárních filmů popularizujících vědu, na který přijíždějí stovky vynikajících a slavných osobností vědy z celého světa,“ připomněl rektor. Dodal, že rektoři přicházejí a odcházejí, ale AFO je tady na vždy. Dawkinsovi předal první z nachystaných krasohledů.
„Kaleidoskop! To je nádherné. Náhodně seřazuje částice do vzorců, což je krásná metafora pro vědu,“ zvolal Dawkins. Podle svých slov si festival užil. „Jsem vám vděčen za to, že jsem tady mohl být, moc vám za to děkuji,“ dodal.
Hana Rezková z Nadačního fondu Neuron předávala Cena za přínos popularizaci vědy instituci. Tou se stala bostonská PBS (Public Broadcasting Service) za 42. řadu dokumentárního pořadu Nova, který je nejoblíbenějším na amerických kanálech, ale sledují jej lidé víc než ve sto zemích.
Filmové ceny
Cenu RWE za nejlepší český populárně-vědecký dokumentární film obdržely Zatajené dopisy režiséra Tomáše Kudrny. Snímek vybrala porota, v níž zasedli Kamil Fila (filmový kritik), Zdeněk Holý (filmový producent), Martin Rychlík (člen vědecké rady Nadačního fondu Neuron) a Martin Štoll (režisér, scénárista a dramaturg). Právě Štoll cenu předal. „Naše nesourodá sestava byla připravena na argumentační souboj. Každý z nás udělal značku k pěti filmům, o kterých je možno mluvit. Když jsme se na to podívali, u jediného filmu byly čtyři naše značky. Tak jsme ho zakroužkovali a bylo hotovo. Argumentační boj se nekonal,“ popsal Štoll. Pak porota hodinu psala zdůvodnění.
Autorům i aktérům filmu se podařilo ukázat nejednoznačnost neprobádaného tématu a zároveň jej vnést do veřejného prostoru s patřičnou naléhavostí. Divák se díky filmové metodě stává svědkem historického a terénního výzkumu. S jistou cudností sleduje, jak je téma „převýchovy“ a integrace stále živé, byť příběhy vycházejí z 50. let.
Cenu studentské poroty vyhlásili Filip Titlbach a Dominik Vilímek, předal ji děkan filozofické fakulty Jiří Lach. „Dokument, který jsme vybrali, má přesah do života každého z nás. Je aktivizační a mění nás přemýšlet o způsobu našeho uvažování vzhledem k trvale udržitelnému rozvoji, zejména pak nad otázkou nadprodukce,“ zdůvodnil za porotu Titlbach. Studenti vybrali Cowspiracy: Klíč k udržitelnosti (USA, 2014, režie: Kip Andersen, Keegan Kuhn).
Pidiobři 3D, kteří jubilejní padesátý ročník festivalu oficiálně zahajovali, získali Cenu diváků (Tiny Giants 3D, Velká Británie, 2014, režie Mark Brownlow). Podle anotace se jedná o vizuálně strhující sondu do života malých savců natočenou miniaturními 3D kamerami. Snímek má potenciál stát se milníkem v oblasti populárně-naučného dokumentu. Speciálně pro AFO ho nadaboval Jiří Lábus. Cenu předal primátor Antonín Staněk a ředitel Vlastivědného muzea, kde festival začínal, Břetislav Holásek.
Cenu za nejlepší mezinárodní populárně-vědecký dokumentární film dostalo Potěšení z logiky (Velká Británie, 2013, režie Catherine Gale).
Cena za nejlepší krátký populárně-vědecký film putuje z Olomouce do Španělska za Superpočítače (Španělsko, 2014, režie Fernando Cucchietti).
Všechny oceněné filmy se dočkaly druhé slavnostní projekce právě dnes, čímž padesáté AFO definitivně skončilo. Podle Matěje Dostálka bylo na něm vydáno sedm tisíc akreditačních karet, nejvíce v historii.
Pro vkládání komentářů je nutné se přihlásit/zaregistrovat.
Komentáře nevyjadřují stanovisko redakce ani vydavatele. Redakce diskusi nemoderuje, ale vyhrazuje si právo nevhodné komentáře smazat, případně zrušit registraci.