Doktorand z Ostravy vynalezl nové chlazení brzdového systému

Marek Gebauer s oceněním.
Foto: VŠB-TUO
pátek 15. května 2015, 09:44 - Text: Jana Opočenská

Marek Gebauer, student Fakulty strojní Vysoké školy báňské – Technické univerzity Ostrava (VŠB–TUO), navrhl princip dvojího chlazení brzdového systému závodních aut. Na jeho zdokonalení pracuje se svým týmem již pět let.  Za svůj nápad získal cenu na mezinárodní konferenci výrobců brzdových systémů automobilů EuroBrake v Drážďanech, kde rozhodovali zástupci značek jako Audi, Daimler nebo Ford.

Gebauerem navržené chlazení brzdového systému je modifikací stávajícího mechanismu, který se běžně používá. Chladný vzduch jde do středu kotouče a radiálními kanálky po obvodu vychází ven. Jeho vylepšení znamená, že využívá kinetickou energii vzduchu ještě jednou prostřednictvím difuzoru s vnitřními lopatkami. Student oboru Aplikovaná mechanika tak vymyslel jedinečný systém dvojího chlazení, na který získal evropský patent.

„Na vylepšení chlazení brzd pracuji od začátku svých vysokoškolských studií, kdy jsem dostal za úkol zpracovat napěťově deformační analýzu kotoučové brzdy u automobilu," řekl Gebauer, který brzdový systém vytváří v týmu se svým bratrancem Zbyňkem Lorenčukem.

Konference EuroBrake v Drážďanech se na počátku května zúčastnilo na devět set odborníků z automobilového průmyslu a vysokých škol. Gebauer a jeho kolegové tam s významnými výrobci automobilů jednali o možné spolupráci.

„Na celosvětové konferenci předních výrobců brzdových systémů automobilů měla prezentace doktoranda Marka Gebauera největší úspěch ze všech studentských prezentací," potvrdila Jana Kukutschová z Centra nanotechnologií VŠB-TUO, která na konferenci předsedala jednomu z odborných panelů.

„Chtěl bych na škole zůstat a dále pracovat na svých nápadech. Mám v plánu vybudovat první aerodynamický tunel na světě, který by využíval moje komplexní technické řešení pro kvalitnější vyhodnocení, analýzu a predikci chování brzdových systémů," popsal mladý vědec.


Komentáře

Žádné komentáře

Pro vkládání komentářů je nutné se přihlásit/zaregistrovat.

Komentáře nevyjadřují stanovisko redakce ani vydavatele. Redakce diskusi nemoderuje, ale vyhrazuje si právo nevhodné komentáře smazat, případně zrušit registraci.