Do města se vrátilo křesťanské umění třicátých let
Autentickou rekonstrukci svatokopeckých malířských výstav mladého křesťanského umění z konce třicátých let nabízí nová expozice olomouckého Muzea umění. Spoluautorem výstavního projektu Na hlubinu je vedoucí katedry matematické analýzy a aplikací matematiky Jan Andres.
Výstavy, které se konaly v letech 1938–1940, byly součástí doprovodného programu moravských Akademických týdnů. Podle pražského vzoru je na Svatém Kopečku u Olomouce uspořádali moravští katoličtí intelektuálové poprvé v srpnu 1936. Tři poslední ročníky obohatili o malířské výstavy soudobého mladého křesťanského umění.
První dvě doprovázely skromné katalogy se seznamem vystavených děl od zúčastněných umělců – Vojtěcha Berky, Václava Boštíka, Rudolfa Lásky, Stanislava Menšíka, Rudolfa Michalika a Josefa Pýchy. „Třetí výstava pak proběhla vzhledem k válečným událostem v redukované podobě,“ uvedl matematik a spisovatel Jan Andres, s nímž se na přípravě výstavy podílel jeho syn Jan Anders mladší.
Autory koncepce přivedla k realizaci výstavního projektu snaha o připomenutí nadčasové události s kvalitním obsahem. Motivem byl lokální patriotismus spojený s trvalým zájmem o výtvarné umění.
„Výstavy se konaly v místě našeho bydliště. Bylo to mimo jiné i první vážnější veřejné vystoupení dnes slavného malíře evropského formátu Václava Boštíka. K osobnosti svatokopeckého malíře Stanislava Menšíka, který byl nejen vystavujícím, ale i kurátorem tehdejších výstav, připravujeme monografii,“ objasnil Andres starší.
Výjimečnou sondu do duchovně orientovaného života na sklonku první republiky doprovází výpravný katalog. Výstavní exponáty pocházejí ze sbírek Muzea umění Olomouc, zlínské a ostravské galerie výtvarného umění i řady soukromých sbírek. Zájemci si je mohou prohlédnout do 11. ledna.
Pro vkládání komentářů je nutné se přihlásit/zaregistrovat.
Komentáře nevyjadřují stanovisko redakce ani vydavatele. Redakce diskusi nemoderuje, ale vyhrazuje si právo nevhodné komentáře smazat, případně zrušit registraci.