Díky projektu Pedagogické fakulty UP v sobě děti objevují talent k podnikání

Foto: Tomáš Kasal
pondělí 29. prosince 2014, 08:01 - Text: Tomáš Kasal (Placená inzerce PI 1435)

Vymyslet, vyrobit, prodat a vydělat. Touhle optikou vypadá podnikání jednoduše, ale mnoho lidí, kteří vcházejí do praktického života, si na něj netroufne. Nicméně často může být důvodem pouze to, že ve svém dosavadním životě neměli příležitost zjistit, že se v nich skrývají předpoklady a schopnosti pro to, aby byli v samostatném podnikání úspěšní. Proto přišla Pedagogická fakulta UP ve spolupráci s krajským sdružením OK4Inovace s projektem Rozvoj podnikatelských dovedností žáků (ROPODOV). Díky němu vznikly na vybraných základních školách podnikatelské kroužky, v nichž si žáci vyzkoušeli své schopnosti ve všech fázích podnikání – od nápadu na konkrétní výrobek či službu přes marketingovou strategii až po prodej. To vše samozřejmě s tím, že musejí myslet na to, jaké jim jejich konání přinese zisk. Jeden z pilotních vzdělávacích programů, do něhož se zapojily čtyři školy na Olomoucku, v prosinci končí, takže je možné alespoň částečně zhodnotit zkušenosti garantů projektu, učitelů i dětí.

Podnikatelské kroužky

Pedagogická fakulta UP v současné době uskutečňuje v rámci výchovy k podnikavosti a podnikání dva projekty z Evropského sociálního fondu.

1. Rozvoj podnikatelských dovedností žáků, do něhož se zapojily ZŠ M. Horákové v Olomouci, ZŠ Jungmannova v Litovli, ZŠ Hlubočky a Slovanské gymnázium Olomouc. Tento projekt končí v prosinci 2014.

2. Rozvoj podnikatelských znalostí, schopností a dovedností žáků, kterého se účastní ZŠ Hálkova v Olomouci, ZŠ Stupkova v Olomouci, ZŠ Velká Bystřice, ZŠ Velký Týnec, ZŠ Pětka v Šumperku, Gymnázium Kojetín, ZŠ Želatovská v Přerově a SŠ gastronomie a služeb v Přerově. Ze Zlínského kraje se jej účastní Střední odborná škola Luhačovice. Tento projekt končí v červnu 2015.

„Nejdůležitější bylo, aby se děti prostřednictvím metod zážitkové pedagogiky seznámily se s tím, co je to podnikavost, kterou my sami pro sebe definujeme jako schopnost vidět příležitost. Současně v sobě mohly odhalit své vlastní schopnosti být kreativní, tvořiví či iniciativní,“ vysvětluje koordinátorka projektu, proděkanka Pedagogické fakulty UP Hana Marešová. „Školy zapojené v projektu ROPODOV na to měly pouhé jedno pololetí, nicméně se zadání zhostily velmi dobře. Na všech školách vymysleli a uskutečnili svůj podnikatelský plán a právě v těchto dnech probíhají výsledné prezentace výrobků v rámci předvánočních akcí škol. Kromě toho žáci prošli naším pilotním testováním pro oblast podnikatelských kompetencí a nyní se také dokončují informační materiály pro interaktivní portál,“ doplňuje proděkanka Marešová.

Do akce se zapojily olomoucká FZŠ Milady Horákové, Slovanské gymnázium, ZŠ Jungmannova v Litovli a ZŠ Hlubočky. „Od normálního kroužku se to dost lišilo. Hodně jsme se zpočátku věnovali marketingu a administrativě. Měli jsme na to málo času, takže děti pracovaly i třikrát týdně a braly si práci domů. Na druhou stranu se naučily si práci zorganizovat, spolupracovat a také nést zodpovědnost za svůj podnik. Někteří mě hodně překvapili. Pozitivně,“ říká Hana Jedličková, učitelka na ZŠ Hlubočky. V této škole se čtrnáct dětí ze šestých a sedmých tříd rozdělilo do čtyř skupin a každá z nich zvolila svůj vlastní výrobní program. V jednom minipodniku vyráběli balzová letadélka, v dalších šperky, mýdla nebo perníčky. „Brzdilo nás to, že jsme museli veškerý materiál nakupovat přes Pedagogickou fakultu. Některé objednávky dodnes nepřišly. V tom je ten systém nepružný. Nicméně byl to pilotní projekt, který by měl právě tyto nedostatky vychytat,“ konstatovala Hana Jedličková.

V polovině prosince pak malí podnikatelé prezentovali své výrobky na školním jarmarku. „Naše skupinka vyráběla balzová letadla na zakázku. V listopadu jsme měli Den otevřených dveří, kde jsme udělali propagační akci a přijímali objednávky.  Nabídli jsme, že na křídla dáme jméno či logo nového majitele. Zájem byl větší, než jsme mohli zvládnout,“ usmívá se hlavní ředitel celého školního podniku, třináctiletý Jindřich Potůček. Jak pro sebe hodnotí účast v podnikatelském kroužku? „Bylo to hodně poučné. Hlavně jsem zjistil, že na některé lidi nebo dodavatele se prostě nemůžu spolehnout. A taky, že administrativa – objednávkové listy a podobně – berou člověku opravdu hodně času,“ dodává sedmák z Hluboček.

Ohlasy ze škol ukazují, že podnikatelské kroužky mají smysl. „Absolventi základních či středních škol nemají o podnikání téměř žádné povědomí. Proto je potřebné s výchovou v této oblasti začínat co nejdříve, aby si žáci dokázali sami uvědomit své schopnosti, které by jednou mohli využít pro vlastní obživu. Nebudou pak možná jednou muset marnit čas návštěvami úřadu práce,“ říká proděkanka Hana Marešová. „Do projektu jsme navíc zapojili i úspěšné podnikatele z Olomouckého kraje, kteří na žáky a studenty působí jednak výchovným příkladem své dobré praxe, ale zároveň jsou i zkušenými mentory. Kromě toho nám pomáhali i s přípravou testovacích otázek. Připravili je učitelé základních škol ve spolupráci s metodiky Pedagogické a Přírodovědecké fakulty UP, nicméně oslovení podnikatelé je posuzovali z hlediska reálné praxe,“ dodala Marešová.

Od září běží na školách v Olomouckém kraji ještě druhý – obdobný – projekt Rozvoj podnikatelských znalostí, schopností a dovedností žáků (ROPOZ), který potrvá až do konce července 2015. „Členové těchto podnikatelských kroužků mají na rozdíl od předchozích škol na realizaci podstatně více času - před sebou mají ještě půl roku práce, nicméně i oni už pořádají první prezentace svých výrobků v rámci předvánočních akcí škol,“ uvedla proděkanka Hana Marešová.

Tento článek byl vytvořen v rámci projektu ROPODOV - CZ.1.07/1.1.26/03.0011. Více ZDE

Další podrobnosti k realizaci podnikatelských kroužků naleznete ve vysílání pořadu Náš kraj na TV Morava - ZDE.

 

 


Komentáře

Žádné komentáře

Pro vkládání komentářů je nutné se přihlásit/zaregistrovat.

Komentáře nevyjadřují stanovisko redakce ani vydavatele. Redakce diskusi nemoderuje, ale vyhrazuje si právo nevhodné komentáře smazat, případně zrušit registraci.