Chvála v Lonely Planet zabírá, ve městě je více cizinců
Světoznámý knižní průvodce Lonely Planet vyhlásil loni Olomouc za jedno z nejkrásnějších měst České republiky. I když je rok na hodnocení statistik krátkou dobou, už dnes lze říci, že pochvalná zpráva na stránkách prestižního průvodce Olomouci prospěla. O město se mnohem více zajímají zahraniční cestovní kanceláře i televizní stanice.
„Je pravdou, že jakmile cizinci do Olomouce přijedou, jsou téměř šokováni, že takové místo neobjevili již dříve,“ uvedla Karin Vykydalová, vedoucí oddělení cestovního ruchu olomouckého magistrátu.
Statistika ukazuje, že vloni vzrostl počet zahraničních návštěvníků, i když současně poklesl počet hostů z tuzemska. To je ovšem trend, který koresponduje s celostátními statistikami. „Nárůstem počtu zahraničních zájemců se ovšem začíná Olomouc pozitivně vydělovat z tuzemského průměru. Počet zahraničních turistů totiž už vloni přesáhl čísla z roku 2008, tedy z doby před dopadem ekonomické krize, a pro letošní rok počítáme s dalším růstem,“ dodala Vykydalová.
Více ubytovaných
Zatímco v roce 2011 přenocovalo v Olomouci přes 44 tisíc cizinců, loni to bylo o tři tisíce více.
Otázkou je, nakolik lze přesně vyčíslit dopady jednotlivých propagačních aktivit města či právě pozitivních recenzí v Lonely Planet. Jisté je, že loňské zařazení Olomouce mezi Deset skrytých pokladů, tedy nádherných, ale doposud málo objevených míst Evropy, má pro cestovní ruch i s ohledem na prestiž průvodce velký význam. „Přínos Lonely Planet pro cestovní ruch města Olomouce je nesporný, i když zatím poměrně těžko kvantifikovatelný. Olomouc se každopádně tímto zařazením pyšní a vyžívá jej ve všech marketingových aktivitách města,“ prohlásil náměstek primátora Jan Holpuch.
Dobré jméno Olomouce se projevuje i na růstu počtu turistů, kteří se sem vydávají na jednodenní výlety například z Prahy a nejsou tudíž zahrnuti ve statistikách. Zatímco dříve bylo poměrně náročné přesvědčit cizince, že stojí za to vydat se z Prahy až do srdce Moravy, dnes do Olomouce jezdí sami a rádi. Chvála Olomouce v Lonely Planet navíc už zcela prokazatelně zvýšila obecný zájem o město, což se potvrzuje také výrazně vyšší návštěvností turistických webových stránek z anglicky mluvících zemí, převážně z USA či Velké Británie.
Rusové přijíždějí s nostalgií
Pokud jde o to, ze kterých zemí k nám hosté nejčastěji přijíždějí, během deseti let se tento žebříček docela výrazně změnil. V posledních letech ubylo tradičních návštěvníků například z Německa, zatímco přibývají návštěvy z Ruska, Ukrajiny, Litvy či dokonce z Jižní Koreje.
Nárůst počtu ruských turistů má i jednu zajímavou okolnost. Často se jedná o dnešní střední generaci, o lidi, kteří před rokem 1989 v Olomouci vyrůstali v rodinách vojáků, jež zde pobývali. Tito turisté se vracejí do míst, kde vyrůstali, a zajímá je, jak se za ta léta město změnilo.
Pokud jde o významnou cílovou skupinu japonských turistů, také jejich zájem roste, ve městě ovšem vzhledem k velmi specifickým nárokům na ubytování většinou nepřespávají, ale jezdí sem na jednodenní výlety. O růstu počtu jednodenních návštěvníků ostatně výmluvně svědčí statistiky Informačního centra Olomouc, které vloni navštívilo rekordních skoro 196 tisíc lidí.
Pro vkládání komentářů je nutné se přihlásit/zaregistrovat.
Komentáře nevyjadřují stanovisko redakce ani vydavatele. Redakce diskusi nemoderuje, ale vyhrazuje si právo nevhodné komentáře smazat, případně zrušit registraci.
